Zoom er et av flere digitale verktøy for møteplasser. Vi har brukt det lenge, det har mange nyttige funksjoner, og her får du en enkel oversikt over hvordan du kommer i gang og hvilke muligheter du har.
Listen er ikke fullstendig, men nok til at du kommer i gang!
Her egen artikkel med oppskrift på å bruke breakout rooms, digitale grupperom.
Så kan du glede deg til ny læring og flere muligheter etter hvert som du blir kjent med Zoom.
Det er en del teknisk her, du får det så enkelt som mulig med helt vanlig språk.
Nederst i artikkelen er det noen tips til lys, vinkel og bakgrunn.
Der finner du også noen tips til kommunikasjon.
Skal du ikke lage et møte selv, men har fått en invitasjon til å være med på et møte?
Da kan du lese her hvordan du lett kommer deg inn på det digitale møtet.
Zoom finnes kun i engelsk utgave.
Les lenger ned før du begynner!
INNSTILLINGER
Klikk på Settings fra menyen på venstre side. Her skal du gjøre noen enkle innstillinger.
Du ser her hva du får.
Start gjerne gratis, men maks møtetid er maks 3 personer maks 40 minutter. Skal du ha mer/flere enn det så kjøp Pro, det koster kun 14,99 USD pr. mnd.
Tips: Om dere er maks 4-5 stk og skal bruke lenger enn 40 minutter, så kan dere passe på tiden, og starte et nytt møte når 40 minutter har gått. Anbefaler likevel pro-pakken.
1. Umiddelbart møte «Skal vi ta en prat på Zoom nå?»
Da sender du din lenke til den andre, klikker deg inn på samme lenke selv, og vips så har du et virtuelt møterom med to personer. Det er hyggelig å se hverandre!
Du kan bare prate, du kan dele skjermen din, du kan bruke whiteboard. Sannsynligvis skal du ikke ta opptak på et sånt møte, men hvis du skal, så husk å klikk på Record.
2. Planlegg møte frem i tid:
Klikk på Meetings in menyen til venstre.
Klikk på Schedule meeting.
Gi møtet et navn, velg tid. Innstillingene fra Settings, som du allerede har gjort, gjelder.
Bla gjennom og se om du skal endre noe.
OBS! Helt nederst kan du velge om du skal ta automatisk opptak, enten på egen pc eller i skya.
Velg gjerne skya, da får du opptak som inneholder video, egen fil for audio (kun lyd), og chat.
Du finner dem under Recordings fra menyen. Husk å laste dem ned til egen pc etterpå, og slett dem deretter fra recordings, det er begrenset lagringskapasitet der.
Video og audiofilene kan brukes til mye dersom du vil!
YouTube, podcast, embedded på egen hjemmeside… Mange muligheter!
Når du klikker på Lagre, så får du en unik url som er DITT MØTE.
Denne kan du sende til de som skal være med på ditt møte.
Når møtet skal begynne, limer du inn den ulike url’en i nettleseren og ser deg selv på skjermen. De andre kommer på etter hvert, og skjermen deler seg i så mange bilder som det er deltakere.
På de fleste møter nå må du klikke ADMIT for å slippe inn de andre. Om du har begynt å snakke før alle er med, så følg med på dette.
Du kan også starte møtet fra zoom.
Eksempel på møte med mange, uten presentasjon.
Her er det ikke plass til alle på en side, så du kan bla, se pil i høyre og venstre hjørne. Du ser også mikrofon med av eller på på hver bilde.
En fantastisk måte å møte både nye og gamle!
Har du kjøpt webinar i Zoom? Da kan du bruke mye av det samme som beskrevet her for møter.
1. Dette panelet er viktig. Om symbolene ikke vises, hold musa nederst i Zoom-vinduet til disse dukker opp.
Klikk på Participants for å se alle som er med. Her kan du sette styre lyd av og på. De kan også gjøre det selv.
Snakkebobla er chat, den er kjempefin å bruke på store møter. Klikk på den for å få opp chatboksen.
Klikk på Invite for å få med flere, dersom noen ikke har fått invitasjonen. Du får opp en vindu hvor du kan "copy URL" og sende til noen på chat eller e-post. Når de kommer inn hører du en plingelyd og må slippe de inn i møterommet.
2. Her kan du skru av og på både lyd og video av deg selv. Som møteleder bør du ha på begge to hele tiden.
3. Mellom presentasjonen og møteleder er det to små streker som deltagerne kan dra i for å endre størrelsen på de to delene. Kjekt å vite.
4. Her kan du velge om du vil se alle som er med eller bare møteleder og presentasjon. Prøv deg frem med de ulike funksjonene!
PS, dette bildet er fra PC. Det ser litt annerledes ut på mobil men ikonene er de samme og det er lett å bruke.
5. Chatboksen. Denne kommer opp som en frittstående boks, du kan sette musa øverst i denne boksen og dra den rundt på skjermen til der du vil ha den. Du kan også dra i sidene slik at den blir utvidet. Hvis det er mange som deltar og stor aktivitet her, kan det være lurt å ha den større slik at du får med deg alt.
Du kan sende melding til alle (everyone), eller klikke på nedtrekkspila og sende en privat beskjed. Perfekt hvis du har en assistent på møtet.
Vær oppmerksom på at du ikke ser denne boksen når du har delt skjerm og viser presentasjon.
6. Raise hand kan du klikke på dersom du har et spørsmål eller noe du vil si. Det er akkurat som å rekke opp hånda i et fysisk møte, og møteleder får beskjed i riktig rekkefølge og kan ta deg inn i møtet. Møteleder kan også stenge eller slå på lyd og video.
7. Dersom møtet er satt opp slik at du kan se hvem som er med, ser du listen her.
Raise hand vises nederst her, og oversikt over hvem som har lyd og video av eller på.
8. Her ser du hvem sin skjerm vi ser på, og den blå er hvem som snakker til enhver tid.
9. Dersom du tar opptak, lyser det rødt her. Dersom du ikke har satt det på, og ønsker det, klikk på record i panelet (1).
Skal du vise en presentasjon, så ha den åpen på PC’n i lesevisning, klikk på Share, og velg den boksen på skjermen som har din åpne presentasjon.
Tips: Ha minst mulig annet åpen på PC’n. Både på grunn av enkel oversikt og eventuell trøkk på internett.
Gå gjerne frem og tilbake mellom presentasjonen og fullt kamera, for å sjekke kommentarer på chat og spørsmål.
Om du skal vise andre ting så ha det relevante mediet åpent slik at du kan dele skjerm fra hva du vil.
Har du bærbar pc, nettbrett eller mobil, er det fort gjort å ha den på bordet foran deg. Det er ikke alltid like heldig! Her er noen tips:
Denne artikkelen er mest teknisk. Til vanlig jobber vi med mennesker og kommunikasjon. Å kunne snakke godt med alle slags mennesker, å ha kontroll på egen tilstand, å delta og mestre denne verden som så plutselig ble helt annerledes, det er vår kjernekompetanse.
Husk at ingen blir verdensmester første gang, og husk at Zoom er laget for å være enkelt, effektivt og nyttig.
Skal du invitere til et Zoom-møte og vet at deltakere aldri har vært på Zoom, da kan du sende dem denne oppskriften.
Er online billigere?
Ja, men fysisk tilstedeværelse gir bedre læring. Det er vår erfaring etter pandemi-årene, og vi er stolte og glade for å ha hovedvekten av våre kurs i fysiske rom. Her er kurs og studier fra oss, SCALA academy. Kommunikasjon, ledelse og coaching.
Kristin Daly
tel: 91646695
[email protected]
Lenker oppsummert:
https://zoom.us/
Nybegynnerguide for deltakere.
Fra en online undervisning. Det krever god teknisk hjelp i tillegg til annet opplegg fra den som underviser.
I kommentarfeltet kan du skrive litt om tema om du ønsker, hvor du bor eller annen relevant info.
Vi kontakter deg innen 2 arbeidsdager.
Du kan også ringe oss direkte på 4043 7000